kwietnia 14, 2021
Dbajmy o środowisko- zajęcia w przedszkolu - segregujmy śmieci!
Na czwartkowe zajęcia proponuje:
1. Zasady segregacji odpadów.
Rodzic zadaje dziecku pytania: czy pamiętasz jakie są kolory kontenerów na śmieci i co do nich wyrzucamy?
W ramach przypomnienia zasad segregacji można obejrzeć krótki film edukacyjny Staś i segregacja odpadów.
(źródło:https://przedszkouczek.pl/2020/04/12/milosnicy-przyrody-dzieci-starsze-wtorek-21-04-2020/)
2.Segregacja odpadów.
Rodzic przed rozpoczęciem zabawy rozkłada na dywanie różne odpady (butelki, różne opakowania, chusteczki, kawałki kartek papieru itd.) i kartki w kolorze koszy (Żółty- Metale i tworzywa, sztuczne, Zielony- Szkło, Brązowy- Bio, Niebieski- Papier, Granatowy- Zmieszane)
Dziecko spaceruje po dywanie pomiędzy odpadami w rytmie dowolnej melodii. Gdy muzyka ucichnie dziecko podnosi z dywanu jeden odpad i przenosi go do odpowiedniego pojemnika. Zabawę prowadzimy do momentu zebrania wszystkich odpadów z dywanu.
Można również wykorzystać ilustracje odpadów oraz koszy.
3. Wykonanie rzeźby z materiałów do recyklingu.
Dziecko wykorzystuje różne odpadki, które znajdzie w domu do wykonania rzeźby z recyklingu (np. torebkę foliową, rolki po papierze toaletowym, nakrętki, opakowania po jogurtach itp.)
lub
wykonuje ośmiornicę z rolki po papierze toaletowym.
4. Akcja- Segregacja
Zadaniem dziecka jest posprzątać śmieci pozostawione w parku do odpowiednich pojemników.
Śmieciopolis
Dodatkowo, do wyboru:
1. Z czego to jest wykonane?
Rodzic pokazuje dziecku klika odpadów (np. butelkę plastikową, karton, rolkę po papierze toaletowym, papierek po cukierku, wykałaczkę, plastikową reklamówkę, opakowanie po jogurcie)
Dzieci dotykają przedmiotów, opisują ich strukturę i próbują odgadnąć z czego są wykonane podane przedmioty.
2. Filtr wodny
Do przeźroczystego naczynia z wodą dziecko wkłada trawę, drobne papierki, ciemny piasek. Miesza wodę, opisuje wygląd tej mieszaniny i zastanawia się czy można oczyścić wodę.
Dziecko wykonuje filtr wodny z rodzicem.
Na słoiku za pomocą gumki recepturki umieszczają gazę, na nią kładą trochę waty, następnie kawałek lnianej szmatki, na wierzch ponownie złożony gazik. Wolno przelewają połowę brudnej wody przez filtr.
Porównują wygląd wody brudnej i tej już przefiltrowanej.
4. Słuchanie wiersza „Sznurek Jurka” L. Szołdry,
Za przedszkolem, bardzo blisko,
Było miejsce na boisko.
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko
- Co miało powstać koło przedszkola?
- Czy zbudowano tam boisko?
- Co przeszkodziło w wybudowaniu tam boiska?
- Kto wyrzucał śmieci koło przedszkola?
- Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
- Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?
- Czy znasz miejsca przeznaczone na odpady?
Dziecko spaceruje po dywanie pomiędzy odpadami w rytmie dowolnej melodii. Gdy muzyka ucichnie dziecko podnosi z dywanu jeden odpad i przenosi go do odpowiedniego pojemnika. Zabawę prowadzimy do momentu zebrania wszystkich odpadów z dywanu.
Można również wykorzystać ilustracje odpadów oraz koszy.
Kosze- ilustracja
(źródło: https://tuptuptup.org.pl/zasady-segregacji-smieci/)
3. Wykonanie rzeźby z materiałów do recyklingu.
Dziecko wykorzystuje różne odpadki, które znajdzie w domu do wykonania rzeźby z recyklingu (np. torebkę foliową, rolki po papierze toaletowym, nakrętki, opakowania po jogurtach itp.)
lub
wykonuje ośmiornicę z rolki po papierze toaletowym.
4. Akcja- Segregacja
Zadaniem dziecka jest posprzątać śmieci pozostawione w parku do odpowiednich pojemników.
Śmieciopolis
Dodatkowo, do wyboru:
1. Z czego to jest wykonane?
Rodzic pokazuje dziecku klika odpadów (np. butelkę plastikową, karton, rolkę po papierze toaletowym, papierek po cukierku, wykałaczkę, plastikową reklamówkę, opakowanie po jogurcie)
Dzieci dotykają przedmiotów, opisują ich strukturę i próbują odgadnąć z czego są wykonane podane przedmioty.
2. Filtr wodny
Do przeźroczystego naczynia z wodą dziecko wkłada trawę, drobne papierki, ciemny piasek. Miesza wodę, opisuje wygląd tej mieszaniny i zastanawia się czy można oczyścić wodę.
Dziecko wykonuje filtr wodny z rodzicem.
Na słoiku za pomocą gumki recepturki umieszczają gazę, na nią kładą trochę waty, następnie kawałek lnianej szmatki, na wierzch ponownie złożony gazik. Wolno przelewają połowę brudnej wody przez filtr.
Porównują wygląd wody brudnej i tej już przefiltrowanej.
(źródło:https://www.przedszkola.edu.pl/chcemy-zeby-woda-byla-czysta---scenariusz-zajec-dla-dzieci-5-i-6-letnich.html?pid=2)
3. Karty pracy(źródło:http://swiatprzedszkolanki.pl/wp-content/uploads/2020/04/Eko-pakiet-dla-przedszkolaka.pdf?fbclid=IwAR29-oltXyrcic4pImEUHl9wCyz3WJdRRtGxqu3tl-a-Ur9HCRk3ltfhH9U)
Za przedszkolem, bardzo blisko,
Było miejsce na boisko.
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko
- Co miało powstać koło przedszkola?
- Czy zbudowano tam boisko?
- Co przeszkodziło w wybudowaniu tam boiska?
- Kto wyrzucał śmieci koło przedszkola?
- Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
- Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?
- Czy znasz miejsca przeznaczone na odpady?
Brak komentarzy: