marca 11, 2020

Zabawy badawcze i doświadczenia z wodą cz. 1

Hej,
Dziś prezentuje zabawy badawcze z wodą. Produkty do ich wykonania są w prawie każdym domu, więc można je wykonywać i w placówce i w domu.

Zaczynajmy!...

1. Co pływa, co tonie?

Zaczynamy od klasyka. To trzeba zrobić z dziećmi. Zawsze gwarantuje dobrą zabawę i zainteresowanie. 

Potrzebne będą:
  • Pojemnik z wodą,
  • agrafkę, plastelinę, klocek Lego, monetę, szpilkę, gumową kaczkę i inne rzeczy, które przyjdą wam do głowy :).
Po prostu wkładamy do pojemnika z wodą różne przedmioty i sprawdzamy czy utrzymały się na powierzchni czy opadły na dno. Ja zawsze mam przygotowanych kilka rzeczy, a resztę pozwalam wybrać dzieciom spośród przedmiotów jakie mamy dostępne w sali. Oczywiście zgadzam się tylko na takie, które się nie zniszczą podczas kontaktu z wodą :).

2. Bariera z tkanin

Potrzebne będą:
  • Szklanka/ słoik
  • woda
  • gaza
  • gumka recepturka

Przebieg: Do słoika nalewamy wodę, na wierzch naciągamy zmoczoną chusteczkę i zabezpieczamy gumką. Po odwróceniu słoika woda się nie wylewa.


Wniosek: Na materiał od dołu ciśnie powietrze tak mocno, że nie pozwala oderwać się materiałowi od szklanki. Ta siła powietrza działająca na materiał nazywana jest ciśnieniem atmosferycznym. 



3. Kolorowy deszcz

Potrzebne będą:
  • Kubek z ciepłą wodą,
  • pianka do golenia,
  • barwnik spożywczy,
  • pipeta lub strzykawka
Do kubka z wodą dodajemy piankę do golenia. Na górę po woli nalewamy barwnik spożywczy. Czekamy chwilę i po jakimś czasie zaobserwujemy jak barwnik przeniknął przez piankę i tworzy piękny niebieski deszcz w naszej szklance. 


4. Ciepła czy zimna?

Potrzebne będą:
  • Kubek z gorącą wodą,
  • kubek z zimną wodą,
  • barwnik,
  • pipeta lub strzykawka
Podczas tego eksperymentu sprawdzamy czy temperatura wody na wpływ na szybkość rozpuszczania się substancji. Do kubka z ciepła wodą i zimną wodą dodajemy niewielką ilość barwnika i sprawdzamy w którym kubku woda zabarwiła się szybciej. 


Wniosek: Barwnik rozpuści się szybciej w gorącej wodzie, gdyż to w niej cząsteczki poruszają się szybciej .

5. Skąd się bierze deszcz?

Potrzebne będą:
  • Kubek z gorącą wodą,
  • talerzyk
Nalewamy wrzącą wodę do przezroczystej szklanki i przykrywamy ja talerzykiem. Parująca woda sprawia, że na talerzyku pojawiają się niewielkie krople.


Jest to super zabawa kiedy rozmawiamy z dziećmi na temat obiegu wody w przyrodzie. Ponieważ kiedy jest ciepło (temperatura w kubeczku) woda zaczyna parować i napotyka zimne powietrze (u nas talerzyk) więc zamienia się w kropelki, które łączą się i powstaje z nich deszcz (potrząśnięcie talerzykiem lub dmuchnięcie na kropelki).

6. Zmiana kierunku

Potrzebne będą:
  • Kubek z wodą,
  • kartka,
  • mazak.
Nalewamy wodę do kubka i patrząc z boku na kubek po woli przesuwamy za nim kartkę z narysowaną strzałką.
Strzałka zmienia kierunek.


Wniosek: dzieję się tak ponieważ obserwując świat przez soczewkę wypukłą, którą tworzy woda w szklance z oddali widzimy świat "do góry nogami".

7. Co się rozpuszcza w wodzie?

Potrzebne będą:
  • szklanki w wodą ( tyle samo co artykułów, które będziemy próbowali rozpuścić)
  • kakao, cukier, sól, kawa, groch, mąka, olej
Do szklanki w której znajduje się woda dodajemy różne produkty i sprawdzamy, które z nich się rozpuszczają. Przy okazji można spróbować wody z solą lub cukrem żeby się upewnić czy na pewno wszystko się dobrze rozpuściło :).


To pierwsza część doświadczeń, niedługo będzie ich więcej! :)



Brak komentarzy: