września 30, 2018
Zabawy z chustą animacyjną w przedszkolu
dziś chciałabym przedstawić kilka propozycji zabaw z chustą animacyjną. Można ją wykorzystać w przedszkolu lub podczas organizacji większych imprez z dziećmi i dorosłymi.
Zabawy z chustą są bardzo atrakcyjne dla dzieci. Ich zaletą jest to, że rozwijają wiele umiejętności, pozwalają zintegrować grupę oraz zrelaksować się. Chusta świetnie sprawdzi się podczas pierwszych dni w przedszkolu, aby ułatwić dzieciom poznanie się oraz wzmocnić poczucie przynależności do grupy.
1. Zabawy ułatwiające poznanie się
KOGO BRAKUJE?
Uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący wybiera osobę (lub kilka osób), która wchodzi pod chustę.
Następnie wszyscy otwierają oczy i odgadują, kto jest pod chustą. (starsze dzieci mogą zapamiętać np. koło kogo stały, dlatego warto przed rozpoczęciem zabawy poprosić dzieci, by zamknęły oczy i pozamieniać ich miejsca)
IMIONA/KOLORY:
Dzieci siedzą na chuście, rzucają do siebie piłkę mówiąc swoje imię i imię osoby do której
rzucają np. Kasia rzuca do Basi, inna wersja tej zabawy przewiduje wypowiadanie kolorów np. niebieski rzuca do zielonego.
ZASPA
Kilkoro uczestników trzyma chustę, pozostali biegają swobodnie. Na sygnał uczestnicy kładą się na podłodze przyjmując pozycję skuloną i zamykają oczy. Trzymający chustę zakrywają dowolnego uczestnika zabawy. Pozostali zgadują kogo nie ma (kto wpadł do zaspy)
Dzieci stoją w kręgu z zamkniętymi oczami trzymając chustę na wysokości pasa.
Nauczyciel wskazuje osobę lub kilka osób, które zmieniają miejsce. Następnie wszyscy otwierają oczy i odgadują, kto zmienił miejsce.
Nauczyciel wskazuje osobę lub kilka osób, które zmieniają miejsce. Następnie wszyscy otwierają oczy i odgadują, kto zmienił miejsce.
Dzieci podnoszą i opuszczają chustę, trzymając ją za uchwyty. Prowadzący mówi, kto zamienia się miejscem z inną osobą np. przebiegają ci, którzy mają zielone oczy; przebiegają osoby, które mają brata itp.
KOŁDRA
Dzieci siedzą na podłodze przykryci chustą do pasa z nogami przykrytymi jak kołdrą.
Przesuwają się do środka, następnie dowolna osoba przez dziurkę na środku pokazuje swoją
stopę, a zadaniem innych jest odgadnąć czyja to stopa. Dzieci przerywają zabawę , bo przyszła
pora na sen (leżąc odpoczywają chwilę), następnie wstają i mocno falują chustą, aby
przewietrzyć pościel po nocy.
2. Zabawy ćwiczące działanie w grupie
BIEGANIE Z CHUSTĄUczestnicy trzymają chustę za uchwyty i biegają po obwodzie koła, podnosząc i opuszczając ją.
(Prowadzący zabawę może wydawać różne komendy np. góra, dół)
Grupa wachluje chustą, na której jest piłeczka. Zadaniem grupy jest poruszanie chustą tak aby piłka wpadła do otworu znajdującego się na środku chusty.
Nauczyciel wrzuca na chustę lekkie przedmioty (piłeczki, zabawki). Dzieci poruszają chustą tak aby przedmioty nie spadły z chusty.
SZKLANA TAFLA
Uczestnicy przenoszą leżącą na ziemi chustę w inne miejsce tak jakby była to szklaną taflą. Chusta musi być cały czas naprężona.
Zadanie grupy polega na złożeniu chusty w określony kształt (np. w kostkę, trójkąt, prostokąt) lub w inny wymyślony sposób, np. tak, by był widoczny tylko jeden klin materiału, by widoczne były dwa, trzy a nawet cztery kliny w danym kolorze.
jedna osoba siada na środku chusty z nogami pod brodą. Pozostali uczestnicy trzymają chustę za brzegi. Wszyscy zwracają się w jedną stronę, idąc powoli zawijają siedzącego. Gdy jest on zawinięty do wysokości ramion zatrzymują się i na słowa „trzy, cztery” równocześnie i szybko wycofują się.
ZBIERAMY WORECZKI :
Bez puszczania chusty dzieci muszą podnieść za pomocą rąk ułożone za nimi woreczki, muszą
mocno naprężyć chustę, ważna w tej zabawie będzie również współpraca dzieci.
3. Zabawy ćwiczące refleks i spostrzegawczość
RYBKA I RYBAK
Uczestnicy stoją w kręgu trzymając brzegi chusty. Nauczyciel wybiera dwie osoby, które przyjmują rolę „rybaka” i „rybki”. Rybak wchodzi na chustę i stara się złapać pływającą w wodzie rybkę. Bawiący się falują chustą, utrudniając w ten sposób zadanie rybakowi. Gdy ten złapie rybkę, następuje zmiana par.
Nauczyciel wybiera dwójkę dzieci- jedno dziecko,będzie "rekinem" drugie-"ratownikiem".Może być również kilku ratowników. Rekin ukryty jest pod chustą, reszta dzieci siedzi na obrzeżach chusty trzymając ją na wysokości ramion, a nogi ma schowane pod chustą. Ratownik porusza się dookoła chusty. Dziecko schowane pod chustą „rekin” krążą pod nią i wybiera osobę, którą wciąga za nogi pod chustę. Zadaniem ratownika jest uratować uczestników przed wciągnięciem. Gdy dziecko zostanie wciągnięte do połowy tułowia zostaje rekinem.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery, pięć rodzajów owoców np. gruszki, banany, cytryny, truskawki, kiwi itp. Grupa wachluje chustą. Gdy jest ona wysoko prowadzący wymienia nazwy owoców, a osoby należące do tych rodzajów przebiegają pod nią zmieniając się miejscami i łapią inne uchwyty. Na hasło „sałatka owocowa” – wszyscy zmieniają miejsce.
W młodszej grupie można użyć nazw kolorów.
4. Zabawy ćwiczące zwinność i zręczność
PAJĄK
Uczestnicy stają wokół chusty. Jedna osoba dwukrotnie rzuca kostkę z kolorami. Pierwszy rzut - wskazuje kolor pola na którym staje, drugi rzut - pole, na którym kładzie ręce.ZŁAP PRZESYŁKĘ
Grupa tworzy koło trzymając chustę, na której położona jest piłka. Wyznaczona osoba znajduje się pod chustą wyciągając ręce przez jej otwór. Zadaniem bawiących się jest tak poprowadzić piłkę, aby trafiła ona do rąk będącego pod chustą.
Nauczyciel wybiera jedną osobę, która kładzie się na brzegu chusty, następnie jest w nią zawijana. (głowa musi pozostać poza chustą). Następnie dziecko próbuje się uwolnić z chusty.
5. Zabawy ćwiczące koordynacje i sprawność rytmiczną
KARUZELA
-wersja pierwsza: Dzieci trzymają naprężona chustę na wysokości pasa, śpiewając: Hej ho, hej
ho, do pracy by się szło ... rytmicznie przekazując sobie chustę w prawą stronę, stopniowo
zwiększając tempo.
- wersja druga: Zamiast piosenki uczestnicy zabawy mogą głośno wypowiadać nazwę koloru,
który trzymają w ręce.
dzieci stoją dookoła chusty i śpiewają ( na
melodię „Siekiera, motyka”)
„ Dziś zajęcia fajna sprawa,
dla nas wszystkich to zabawa,
ręce w górę, w przód i w bok,
skłon do przodu,
przysiad, hop!
Głowa, ramiona,
kolana, pięty / 3 razy
Głowa, ramiona,
Kolana, pięty
Oczy, uszy, usta, nos"
( śpiewamy i pokazujemy coraz szybciej)
6. Zabawy w ganianego
DESZCZOWA CHMURAW oznaczonym rogu sali stoi kilka osób trzymających chustę - ,,deszczową chmurę”. Reszta grupy zajmuje miejsca po przeciwnej stronie sali. Na sygnał prowadzącego osoby z ,,deszczową chmurą” biegną w kierunku uciekających kolegów, próbując ich nakryć. Osoby schwytane powiększą ,,deszczową chmurę’.
Uczestnicy zabawy trzymają chustę za uchwyty. Na sygnał prowadzącego grupa porusza się krokiem dostawnym w lewo. Następnie prowadzący wywołuje kolor. Osoby trzymające chustę przy danym kolorze puszczają ją i obiegają krążących w kierunku przeciwnym w prawo, próbując jak najszybciej stanąć na swoje miejsce. Wygrywa ten, kto zrobi to pierwszy.
7. Ćwiczenia relaksacyjne
ĆWICZENIA ODDECHOWE :
Dzieci siedzą na ziemi, trzymając chustę, gdy podnoszą chustę do góry biorą wdech, a gdy ją
opuszczają robią wydech.
MUZYCZNA CHUSTA :
Dzieci trzymają rozciągniętą chustę. Grupa porusza się w takt melodii, falując nią. Prowadzący
przygotowuje różne fragmenty muzyczne.
KOLOROWA GWIAZDA
wszyscy leżą na chuście (nogi mają skierowane do środka chusty). Jednocześnie wykonują polecenia:
- turlamy się w prawo dwa razy,
- trzymamy się za ręce i ponosimy je do góry, kładziemy je za głowę i znowu podnosimy do góry,
- trzymamy się za ręce, podnosimy się i siadamy,
- trzymając się za ręce, podnosimy się i wstajemy, a następnie kładziemy się,
- trzymając się za ręce, podnosimy nogi do góry (zaczepiając stopy o stopy sąsiadów) siadamy, opuszczając nogi.
- turlamy się w prawo dwa razy,
- trzymamy się za ręce i ponosimy je do góry, kładziemy je za głowę i znowu podnosimy do góry,
- trzymamy się za ręce, podnosimy się i siadamy,
- trzymając się za ręce, podnosimy się i wstajemy, a następnie kładziemy się,
- trzymając się za ręce, podnosimy nogi do góry (zaczepiając stopy o stopy sąsiadów) siadamy, opuszczając nogi.
8. Gry
TARCZA STRZELECKA
Rozłożoną chustę kładziemy na podłodze. Jest ona tarczą strzelecką, na której określone kolory oznaczają daną liczbę punktów: np. czerwony - 10, zielony - 8, niebieski - 6, pomarańczowy - 4, żółty - 2. Uczestnicy stoją w odległości 10 m od chusty i rzucają w jej kierunku (można rzucać tyłem do chusty w odległości 5 m).
Rozłożoną chustę kładziemy na podłodze. Jest ona tarczą strzelecką, na której określone kolory oznaczają daną liczbę punktów: np. czerwony - 10, zielony - 8, niebieski - 6, pomarańczowy - 4, żółty - 2. Uczestnicy stoją w odległości 10 m od chusty i rzucają w jej kierunku (można rzucać tyłem do chusty w odległości 5 m).
Mam nadzieje, że propozycje zabaw się spodobają;).
Miłego wieczoru! :)
Brak komentarzy: