Polubmy się na Facebooku!

Zawsze kreatywnie

Rozwijanie kreatywności

Zastanawialiście się kiedyś od jakiego wieku możemy rozpocząć rozwijanie kreatywności? albo kiedy już jest za późno?. Jeśli tak, to już śpieszę z odpowiedzią. Na rozwój kreatywności nigdy nie jest za późno, ZAWSZE jest na to dobry czas. Nawet dorosłe osoby mogą wyćwiczyć swoją kreatywność.
Ja chciałabym skupić się głównie na rozwoju kreatywności u dzieci, choć zachęcam również osoby dorosłe do spróbowania wykonania niektórych zadań ;).

Najpierw odpowiedzmy sobie na pytanie- Co to jest KREATYWNOŚĆ?. Zastanów się, jakie skojarzenia przychodzą Ci do głowy?

Kreatywność to....


Czy chciałbyś aby takie było Twoje dziecko? Jeśli tak podpowiem Ci co możesz zrobić :).
Ta część przeznaczona jest bardziej dla rodziców, choć i nauczycielowi nie zaszkodzi ;)). Trochę niżej będą konkretne zabawy do wykorzystania w przedszkolu.

Rozwijanie kreatywności:
  • Pozwól dziecku decydować. Oczywiście nie mówię, że ma robić wszystko co chce, ale dajmy dziecku wybór. Może on dotyczyć wyboru ubrania na wyjście, formy spędzenia wolnego czasu lub tego co chciałoby zjeść na obiad. Jeśli wiemy, że dziecko może mieć abstrakcyjne pomysły i zimą chciałoby wyjść w bluzce na ramiączka możemy pokazać dziecku dwie bluzki i zapytać w której chciałoby dziś wyjść?. Wtedy unikniemy przeszukiwania całej szafy :). Ważny tutaj jest sam fakt tego, że dziecko zastanawia się nad wyborem, musi pomyśleć co bardziej lubi, co będzie ładniejsze albo sprawi mu więcej przyjemności.
  • Wyjdź z dzieckiem lasu bez zabawek. Pozwól mu aby wymyśliło sobie zabawę z dostępnych tam naturalnych materiałów. Niech pobudzi swoją wyobraźnie. Na początku może być to trudne, ale z czasem okaże się, że patyki, piach i szyszki są świetnymi zabawkami.
  • Ogranicz dziecku korzystanie z telewizji lub smartfona. Wiem, że w dzisiejszych czasach nie jest to łatwe, kiedy do okoła już prawie wszystko opiera się na elektronice, ale jest to ogromny zabójca kreatywności. Kiedy dziecko usiądzie przed monitorem nie musi wcale się wysilać. Jest tylko biernym odbiorcą bodźców. 
Tutaj podpowiedź od Klinika logopedyczna ile czasu powinno spędzać dziecko przed monitorem. Uważam, że to bardzo mądre rozwiązanie.




  • Zadbaj o to aby dziecko miało zabawki pobudzające kreatywność takie jak- drewniane klocki, kredki, plastelinę. Powinny to być takie materiały z których można coś stworzyć.
  • Czytaj dziecku i pozwól dziecku mieć dostęp do książek. Jeśli dziecko jeszcze nie umie czytać to nie znaczy, że książki są mu nie potrzebne. Już sam fakt, że będzie oglądało obrazki, rozwija jego wyobraźnie. Kiedy patrzy na obrazek samo wymyśla historię i tworzy własną bajkę. A kiedy już czytamy z dzieckiem możemy trochę się pobawić i w pewnym momencie zapytać dziecko- jak myślisz co wydarzyło się dalej? co by było gdyby dinozaury nadal żyły?. Zadawajmy pytania otwarte, aby dziecko musiało się zastanowić nad odpowiedzią. Unikajmy pytań zamkniętych, na które można odpowiedzieć "tak" lub "nie".
  • Nie krytykujmy. Jeśli dziecko chce żeby bajka "Królewna śnieżka" skończyła się obudzeniem ją przez wielkiego zielonego ogra to czemu nie?!. Starajmy się chwalić kreatywność.

A teraz kilka konkretnych zadań:
  • Podaj jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się na O, miast na R, bohaterów na S, tytułów bajek na K, i tak dalej i tak dalej... 
  • Znajdź jak największą liczbę zastosowań dla np. plastikowego kubka, spinacza, gąbki, waty, gazety, piórnik,
  •  Zwierzaki cudaki -stwórz zwierzaka, którego nikt jeszcze nigdy nie widział i nadaj mu imię. 
  • Tańce łamańce- dzieci albo pojedynczo albo w parach (trójkach) przygotowują układ choreograficzny do piosenki. Tylko zaznaczamy, że muszą go zapamiętać, aby uniknąć wymyślania w trakcie ;)
  • Co by było gdyby....? Zastanawiamy się z dziećmi np. Co by było gdyby na ziemi nadal żyły dinozaury?, gdyby śnieg był ciepły i różowy?, gdyby nie było prądu?.
  • Magiczne okulary- Dzieci siedzą w kręgu. Nauczycielka zaczyna zabawę, mówiąc: Gdybym dziś dostała w prezencie magiczne okulary, chciałabym, aby wszystkie drzewa i rośliny były w kolorze pomarańczowym, a kwiaty, żeby kwitły tylko na biało. A wy, co chcielibyście zmienić, gdybyście mieli takie magiczne okulary? Tomku!- nauczycielka rzuca do chłopca maskotkę, on ma szybciutko wstać, złapać maskotkę i coś powiedzieć. Kolejne dzieci, które otrzymają maskotkę, nie mogą wykorzystać pomysłów, które już były. Każde dziecko powinno mieć, choć raz maskotkę.
  • Wszelkie ćwiczenia plastyczne sprzyjają rozwojowi wyobraźni oraz kreatywności. Ozdabiane kubka na prezent, doniczki lub laurki.
  •  Przekształć koła w coś innego. 
  • Nasza bajka- Nauczyciel może rozpocząć od słów Dawno, dawno temu... następnie każde dziecko po kolei rzuca kostką i układa dalszą część bajki tak aby pojawiło się to co zostało wyrzucone na kostce. 
Oto moje propozycje kostek: 




Zachęcam również do przeczytania artykuły na temat Rozwijania zdolnosci koncentracji uwagi <--klik!
Na koniec ciekawostka:
Walt Disney miał w swoim domu trzy specjalne pokoje, każdy z nich miał ściany w innym kolorze. Gdy wchodził do pierwszego, zielonego pokoju, spisywał na kartce absolutnie wszystko, co mu przyszło do głowy. Nawet te dziwne, śmieszne, absurdalne pomysły. Gdy wychodził z tego pokoju, miał spisane kilkadziesiąt pomysłów. Wchodząc do pokoju niebieskiego, wstępnie krytykował swoje pomysły, wyrzucając te najgorsze. Trzeci pokój był czarny i tam już solidnie krytykował swoje idee, zostawiając 2 lub 3 naprawdę wyjątkowe pomysły. Tak właśnie powstała Myszka Miki, Kaczor Donald i inne postacie z bajek, które do dziś bawią dzieci. Gdyby Disney najpierw wchodził do pokoju czarnego, nigdy by nic takiego nie wymyślił.
Źródło:  https://michalpasterski.pl/2009/12/kreatywnosc/
Inne źródła:

Mam nadzieje, że skorzystacie z moich pomocy :)
Pozdrawiam! :) 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zabawy matematyczne w domu

Międzynarodowy Dzień Ziemi- karty pracy, pomysły na prace plastyczne, propozycje aktywności dla dzieci