Polubmy się na Facebooku!

Zawsze kreatywnie

Powitanie/ zabawy integracyjne

Witam,
ten blog powstał dla nauczycieli oraz studentów edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Chciałabym dzielić się na nim różnymi materiałami oraz pomocami dydaktycznymi, które udało się się stworzyć lub zebrać podczas mojej pracy :).
Mam nadzieje, że te materiały okażą się inspirujące dla was lub pomogą w pracy :)

Dziś zacznę od opublikowania paru fajnych zabaw integracyjnych, tych mniej i bardziej znanych, które po zakończeniu wakacji będą nam niesamowicie potrzebne. Należy pamiętać, że zadaniem wszystkich tych zabaw jest zintegrowanie grupy. Te zabawy są proste do zapamiętania, każdy może brać w nich udział. Występują tu częste zmiany partnerów i każdy może je wykonywać tak jak chce.

Powitanie
Wszystkie osoby stoją w kręgu. Prowadząca wymienia poszczególne elementy ciała. Uczestnicy zabawy naśladują osobę prowadzącą.
Witają się nasze stopy, Witają się nasze dłonie, Witają się nasze brzuchy, Witają się nasze czoła itp.

Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=mdt03OgLpWo&list=PL83A53FD3B1277C9C&index=2

Nauczyciel może również grać na bębenku i kiedy granie ucichnie wydawać polecenia jakie części ciała się witają. Można również zachęcić dzieci aby mówiły do siebie "Cześć".



Kółko graniaste
Tworzymy okrąg, następnie łapiemy się na ręce poruszając się po obwodzie koła, śpiewając :
Kółko graniaste Czworokanciaste Kółko nam się połamało Cztery grosze kosztowało A my wszyscy bęęęc !

Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=jN4NYr17wZ0


Bum
Rzucamy w kręgu jakimś przedmiotem np. piłką i mówimy swoje imię i imię odbiorcy np. „Kasia do Ani”, „Ania do Uli” itp. Można się umówić, że to czym rzucamy to „granat” dlatego należy go podawać jak najszybciej uważając przy tym aby naszej piłko-bomby nie upuścić na podłogę. Gdy jednak upadnie głośno krzyczymy „bum” i wykonujemy hasło : padnij.

Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=btPJPFnesV4


Wolne miejsce 
dzieci siedzą na podłodze w siadzie skrzyżnym tworzą koło, zostawiają wolne miejsce, dziecko prosi kolegę:
Miejsce obok mnie jest wolne,
zapraszam Maćka,
by przyszedł tu jak żabka..., ptaszek..., piesek... itd.

Piłka
Dzieci podają sobie piłkę wymieniając głośno imię dziecka do którego ją wysyłają. Można podawać piłkę po okręgu lub turlać do różnych osób. Należy jednak pamiętać aby każdy uczestniczył w zabawie.
Gorące krzesełka
Na środku sali ustawia się krzesła tworząc okrąg. Do zabawy zaprasza się od kilku do kilkunastu osób. Zawodnicy poruszają się w rytm muzyki krążąc wokół krzesełek. Odpada osoba, która w momencie zatrzymania muzyki nie zdąży zająć wolnego miejsca. Za każdym razem jest o jedno krzesło mniej niż uczestników zabawy.
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=T0PTWvS08B4&list=RDT0PTWvS08B4


Imię i nastrój
Dzieci przestawiają się, wymieniając swoje imię ze zmianą nastroju:
smutno,
z radością,
ze złością.

Taniec na gazecie
Łączymy uczestników w pary. Gdy leci muzyka pary tańczą, ale ich stopy nie mogą dotknąć nic poza gazetą. Po zatrzymaniu muzyki składamy gazetę na pół, włączamy znowu muzykę, pary tańczą, czynność powtarzamy kilkakrotnie. Para, która zatańczy jak najdłużej tak, by ich stopy nie dotknęły niczego poza gazetą wygrywa. Dla utrudnienia pary mogą naśladować ruchy przygotowane przez nauczyciela.
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=zilsGu0I1LE


Punkty statyczne
Zabawa na pierwszy rzut oka jest dość skomplikowana. Każda z osób posiada do wykorzystania 5 punktów statycznych a mianowicie : prawą nogę, lewą nogę, prawą rękę, lewą rękę i głowę. Poruszamy się w rytm muzyki po całej sali, kiedy muzyka ucichnie i padnie hasło np. „10 punktów statycznych ” uczestnicy zabawy mają około 15 sekund aby podłogi dotykało tylko 10 punktów statycznych. Możemy stać np. tylko na prawej nodze a jeśli ktoś potrafi może nawet stanąć na głowie. Ne należy jednak zapominać, że jest to zabawa zespołowa dlatego liczba punktów statycznych dotyczy całej grupy. W momencie gdy liczba punktów statycznych jest mała a uczestników zabawy jest znacznie więcej pozostałe osoby mogą np. wskoczyć innej osobie na plecy lub zawiesić się na nodze koleżanki lub kolegi pamiętając oczywiście o zachowaniu ostrożności.
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=FdbTBO4mYwI


Kiedy kijki idą na tańce
Zabawa w niżej wymienionej książce polega na tańcu z kijem używając tylko jednej ręki. Nasza zabawa została nieco zmodyfikowana. Osoba znajdująca się w środku koła przekłada ręce to tyłu zaplatając palce w t.z koszyczek. Bez pomocy rąk uczestnik zabawy musi wykonać taniec z kijem poruszając się w rytm muzyki.
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=T06iKPjh6VA


Podaj dalej balonik
Uczestnicy zabawy siadają parami naprzeciwko siebie. Pierwsza para otrzymuje między stopy balon, który na dany znak musi podać w stopy kolejnej pary do zakończenia muzyki. W ten sposób balon bez zetknięcia z podłogą i dłońmi musi jak najszybciej dotrzeć do ostatniej pary.
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=_1WIHstwrTM


Taniec z balonami
W czasie zabawy gra muzyka, uczestnicy zabawy dobierają się w pary tańcząc, trzymają między sobą nadmuchany balonik. Mogą go trzymać między głowami lub plecami.
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=WHrsaXBz5NY&index=5&list=PL83A53FD3B1277C9C


Ostatni balonik
Balony rozsypujemy po sali, musi być ich jednak o jeden mniej niż bawiących się dzieci. Moderator puszcza muzykę i prosi, aby maluchu poruszały się rytmicznie po sali. Gdy muzyka cichnie, każde dziecko musi złapać balon. Odpada ta osoba, która zostanie bez balonika. Za każdym razem należy usunąć jeden balonik z podłogi. Wygrywa dziecko, które zostanie z ostatnim balonikiem.
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=y6Sxv-sUYtM


Podobizna na baloniku
Dobieramy się w pary. Jedna osoba trzyma w obu rękach balonik, druga osoba mazak. Osoba z balonikiem energicznie tańczy do piosenki powtarzając przy tym ruchy przygotowane przez osobę prowadzącą. Osoba z mazakiem stara się namalować swoją koleżankę lub kolegę na baloniku. Po krótkiej chwili następuję zamiana. Na końcu zabawy możemy wręczyć balonik swojej parze.
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=85xoD1SWKwk


Atomy
Przy dźwiękach muzyki uczestnicy poruszają się zupełnie bezcelowo. Na sygnał tworzą oni grupy, ich liczebność ustala prowadzący mówiąc głośno liczbę atomów.
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=NDWmOoOIJ0g


Chocolate
Układ taneczny do piosenki : Soul Control – Chocolate (choco choco)
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=bUdieEiS39U


Moderator
Uczestnicy zabawy poruszają się po sali w rytm muzyki, w pewnym momencie moderator zatrzymuje muzykę i prosi, aby wszyscy dotknęli jak najszybciej ściany. Po wykonaniu zadania Moderator znowu puszcza muzykę i przerywa wymyślając kolejne polecenie np.
- mają dotknąć osobę, która jest od nich wyższa,
- mają dotknąć lewej nogi,
- mają dotknąć niebieskiej rzeczy,
- mają dotknąć ściany, na której wisi obrazek,
- osoby, której imię zaczyna się na literkę M i A.
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=cMszd5hP7lY


Figurki
Zabawa polega na tym, iż uczestnicy biegają po sali w rytm puszczonej muzyki. Gdy muzyka zostanie zatrzymana, prowadzący mówi : „ Figurki, figurki zmieńcie się w …” tutaj pada nazwa przedmiotu, zwierzęcia lub rośliny, w zależności od wyobraźni.
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=b481n9Xkek8


Dyrygent
Zabawa jest nieco zmodyfikowana. Osoba chętna staję się dyrygentem i wyznacza pozostałym uczestnikom miejsce do tańca wykorzystując do tego swoją dłoń bądź rekwizyt, który na czas trwania zabawy staję się paleczką dyrygenta (batutą). Taniec musi być adekwatny do muzyki wpuszczonej przez osobę prowadzącą.
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=40Lw8zA9zAU


Stóg siana
Uczestnicy zabawy siadają na krzesełkach na obwodzie koła. Stosują się do poleceń. Jeśli uważają, że odczytane hasło dotyczy ich osoby, przesiadają się o kilka miejsc w prawo lub w lewo ( zgodnie z poleceniami osoby prowadzącej) i siadają na kolanach kolegi lub koleżanki. Gracz, Który się przesiada zabiera za sobą osoby siedzące na jego kolanach – tworzy się „ stóg siana”. Przykład : „ Jeśli lubisz czytać książki przesuń się o dwa miejsca w prawo”. Zabawa kończy się, gdy stogi są nadmiernie duże.
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=HAgdfTsCmSI


Chodzi lisek koło drogi
Dzieci siadają po turecku w kręgu, każdy uczestnik kładzie ręce za plecami, na podłodze, dłońmi do góry. Jedno z dzieci tzw. „lisek” chodzi w koło z piłeczką w ręku (może być kulka z papieru) w rytm śpiewanej przez dzieci piosenki. W trakcie śpiewu „lisek” podkłada delikatnie piłeczkę jednemu z siedzących dzieci i szybko ucieka wokół kręgu. Obdarowane dziecko musi liska złapać, gonitwa trwa do momentu aż „lisek” okrąży krąg i siądzie na zwolnione przez dziecko miejsce. Dziecko z piłeczką zostaje nowym” liskiem” i zabawa zaczyna się od początku.
Chodzi lisek koło drogi, Nie ma ręki ani nogi, Kogo lisek przyodzieje, Ten się nawet nie spodzieje.
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=dhIQOHm61dI


Gąski gąski do domu
Wybieramy jedno lub dwójkę dzieci, które będą grać rolę wilka. Pozostałe dzieci będą gąskami. Potrzebny jest jeszcze moderator, który będzie prowadził dialog :
Moderator : Gąski, gąski do domu. Gąski chórem: Boimy się. Moderator : Czego? Gąski chórem: Wilka złego. Moderator : A gdzie on jest? Gąski chórem: Za górami, za lasami. Moderator: To gąski, gąski do domu.
Po tych ostatnich słowach dzieci biegną w kierunku Moderatora, a zadaniem wilka jest złapanie jak największej liczby dzieci.


Mam chusteczkę haftowaną
W kręgu trzymamy się za ręce, posuwamy się w jedną stronę, a jeden z uczestników w środku koła z chusteczką w ręce przesuwa się w przeciwnym kierunku. Wszyscy śpiewają :
Mam chusteczkę haftowaną
Co ma cztery rogi
Kogo kocham, kogo lubię
Rzucę mu pod nogi
Tej nie kocham
Tej nie lubię
Tej nie pocałuję
A chusteczkę haftowaną Tobie podaruję

Mam chusteczkę haftowaną
Co ma cztery rogi
Kogo kocham, kogo lubię
Rzucę mu pod nogi
Tej nie kocham
Tej nie lubię
Tej nie pocałuję
A chusteczkę haftowaną Tobie podaruję

Mam chusteczkę haftowaną
Co ma cztery rogi
Kogo kocham, kogo lubię
Rzucę mu pod nogi
Tej nie kocham
Tej nie lubię
Tej nie pocałuję
A chusteczkę haftowaną Tobie podaruję
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=vIxslffXCOo

Jedzie pociąg z daleka
W zabawie wszyscy uczestnicy ustawiają się w t.z wagoniki. Następnie do muzyki „Jedzie pociąg z daleka” wszyscy zaczynają naśladować ruchy pierwszej osoby - konduktora.
Muzyka : https://www.youtube.com/watch?v=0r996VDJCGc


Myślę, że warto wypróbować te zabawy wśród swoich maluchów :). Lista będzie systematycznie powiększana :)
Miłego dnia :)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zabawy matematyczne w domu

Międzynarodowy Dzień Ziemi- karty pracy, pomysły na prace plastyczne, propozycje aktywności dla dzieci